Педагошко – психолошка служба
Сталне промене у науци налажу потребу да школа, образовање и образовни систем, не само да следе и прате промене, већ и да их уграде у образовни садржај и примене у настави. Педагошко-психолошка служба остварује своје функције унапређењем свих видова образовно-васпитног рада у школи и решавањем педагошких, дидактичко-методичких, организационих, психолошких, социјалних проблема наставе и васпитања.
Педагог и психолог настоје да информишу наставнике о новим сазнањима и достигнућима педагогије, психологије, дидактике и методике и да сарађују у њиховим практичним применама у образовно-васпитном процесу. Они такође прате и проучавају примену нових наставних метода, облика и средстава; прате резултате њихових примена у наставном процесу и дају предлоге за њихово унапређивање. Послови стручне службе су се у складу са развојем школства и усложњавањем потреба ученика, родитеља, запослених и самог друшта, проширили и на друге области рада. Тако се данас педагози и психилози баве следећим областима рада:
- планирање и програмирање образовно- васпитног рада
- планирање и вредновање образовно- васпитног рада
- рад са наставницима
- рад са ученицима
- рад са родитељима, односно старатељима
- рад са директором, стручним сарадницима, педагошким асистентима и пратиоцем ученика
- рад са стручним органима и тимовима
- сарадња са надлежним установама, организацијама, удружењима и јединицама локалне самоуправе
- вођење документације и стручно усавршавање.
Поред рада у редовној, додатној и допунској настави рад и сарадња педагошко-психолошке службе са наставницима одвија се преко рада стручних актива, одељенских већа, одељенских старешина, Наставничког већа, а све у циљу да се истински унапреди образовно-васпитни рад у школи. Ова служба је отворени систем којој је наставни процес основни делокруг рада, а ученици, основна карика у ланцу учесника. Учење као основна делатност ученика детерминише рад и сарадњу педагога и психолога са ученицима тако да је рад на подстицању мотивације ученика за учење важан задатак коме претходе усвајање ефикасних метода и техника учења, формирање и развијање радних навика. Ова служба је главни организатор професионалног информисања ученика, али ништа мање успешно испитује и прати педагошке и психолошке чиниоце успеха и напредовања, али и узроке неуспеха и заостајања ученика и предлаже неопходне мере за побољшање рада. Социјални статус ученика у ђачком колективу често је битна детерминанта успеха ученика тако да ова служба прати и проучава групне односе међу ученицима и доприноси стварању позитивне атмосфере у колективу.
Делокруг рада ове службе не исцрпљује се радом само са ученицима и наставницима, служба сарађује са родитељима као и са првом кариком у ланцу, директором школе. Да би се напред наведене функције педагошко – психолошке службе реализовале као императив поставља се једно константно и конкретно стручно усавршавање са једним циљем: што квалитетнији наставни процеси боља оспособљеност ученика.
Педагошко-психолошка служба је почела са радом школске 1980/81. године, а њени оснивачи су били педагог Живковић Димитрије и психолог Милош Зорица. Основни задатак ове службе је био, и остао, унапређивање образовно-васпитног рада у школи. Већ првих година рада, ова служба је постала незаобилазан фактор који учествује у целокупном раду школе: у изради годишњег програма рада школе, у раду са ученицима, сарадњи са родитељима, програмирању рада стручних органа и стручног усавршавања наставника, у припреми наставника за планирање и програмирање наставе, за примену савремене организације, облика и метода рада. Педагошко-психолошка служба је стално сарађивала са наставницима што је омогућавало перманентно унапређивање и усавршавање наставе. Поједини стручни активи су успешно радили, прихватали нове облике и методе рада као што су активна и проблемска настава, рад у групама и паровима, радионичарски начин рада и сл. У настави се све чешће користе рачунари, видео и остала техничка наставна средства.Стручни активи, у сарадњи са педагошко-психолошком службом, су успешно уводили нове профиле у образовни процес. Стручна служба највише пажње у свом раду посвећује раду са ученицима, родитељима, аналитичко-истраживачком раду и каријерном вођењу и саветовању, те ће овим пословима бити посвећени следећи наслови.
Рад са ученицима
Сваки ђак постаје субјект интересовања педагошко-психолошке службе од тренутка уписа у школу. Ученици се свестрано упознају испитивањем њихових способности: опште интелигенције, способности памћења, нумеричког и вербалног резоновања, схватања механичког односа, психомоторних способности, упознавањем особина личности, емоционалног и социјалног развоја и породичне ситуације. Личност и способности сваког ученика се свестрано сагледавају ради успешног каријерног вођења и саветовања. За ове активности је неопходно и познавање напредовања у основној школи у појединим наставним областима, познавање активности у слободном времену, ангажовање у ваннаставним активностима што омогућава упознавање мотивације и професионалних интересовања ученика.
Један од основних задатака службе је и брижљиво праћење напредовања ученика током школовања: да ли је напредовање у складу са његовим способностима, како су повезане особине личности и школски успех, какво је деловање социо-економских фактора на успех и прилагођавање школи, које су њихове развојне карактеристике. За сваког ученика служба врши анализу дејства ових фактора и на основу утврђеног планира саветодавни и корективни рад са ученицима и њиховим родитељима.
Саветодавни рад са ученицима је од посебног значаја на средњошколском узрасту. Бурне биолошке промене и нагло сазревање већине психичких функција комбиновани су са израженим очекивањима околине да се адолесцент уклопи у свет одраслих. То захтева ново поимање сопствене личности и разумевање себе самог. Интензитет ових процеса је често неочекиван, па се понекад јављају и кризе у настојању да се конституише повезан и чврст идентитет, који се најчешће успоставља при крају средњешколског образовања. За сваког ученика се релевантни подаци бележе у његов лични картон, што омогућава систематично праћење његовог напредовања. Поред индивидуалног рада, на посебним предавањима, ученици се упознају са психолошким условима и техникама успешног учења, адолесцентним проблемима и начинима њиховог решавања и превазилажења ненасилним путем. Педагошко-психолошка служба је свим ученицима омогућила да учествују у раду радионица о проблемима из њиховог живота и рада (конфликтима, фрустрацијама, емотивним проблемима, информисање о свим аспектима сексуалног и породичног живота и слично).
Рад са родитељима
Важан облик андрагошког рада педагошко-психолошке службе је рад са родитељима, а односи се на информативни и саветодавни рад. Проблематика рада са родитељима је разноврсна и веома значајна за очување и унапређивање психичког здравља ученика. Родитељи су информисани о психолошким карактеристикама ученика средњешколског узраста, о проблемима у адолесценцији и о улози родитеља у награђивању и кажњавању, као и о њиховој улози у професионалном опредељивању ученика. Поред ових послова стручна служба активно ради са Саветом родитеља школе који је упознат са свим битним активностима школе и ученика и доноси важне одлуке које се тичу рада школе и активности ученика.
Аналитичко-истраживачки рад
Педагошко-психолошка служба је посвећивала посебну пажњу аналитичком и истраживачком раду. Теме су проистицале из непосредне праксе целокупног рада школе и акутних проблема који су искрсавали у раду. Служба је радила на утврђивању свих фактора који значајно делују на развој и успех ученика.Анализиран је однос између успеха ученика у основној школи и на квалификационом испиту, а затим у првом разреду средње школе; потом однос између способности, пола, економског и социјалног статуса и успеха у средњој школи; праћено је изостајање са наставе као последица неадекватне адаптације ученика и смањења успеха у школи, као и интеракција ученик-наставник; подстицани су експерименти у настави у циљу утврђивања степена ангажовања психичких процеса у зависности од начина организовања наставе; испитиван је начин коришћења слободног времена као фактори социјализације, емоционалног развоја и професионалних интересовања, као и ставова према појавама значајним за развој зреле личности ученика. Често су се истраживања педагошко-психолошке службе бавила систематским праћењем изостајања ученика. Сваког месеца су се израђивале зидне табеле о изостајању. Оне су обухватале број оправданих , неоправданих и укупан број изостанака по одељењу и ранг одељења у школи. Ученици су са разредним старешинама анализирали ове податке и предузимали мере за смањење изостајања. Анализе изостајања су показале да ученици са најмањим бројем изостанака имају најбољи успех. Оправдано изостајање је углавном настајало услед здравствених проблема, али и због регрутације, учешћа на културним и спортским приредбама и сл. Неоправдане изостанке су ученици најчешће добијали због кашњења на нулте и прве часове, као и са последњих часова, али и због тога што нису били спремни за часове испитивања.
Посебан предмет проучавања службе били су узроци који, поред изостајања утичу на успех у школи. Узроци неуспеха ученика првог разреда средње школе су посебно проучавани, а нарочито код ученика са натпросечним способностима и код ученика који су основну школу завршили са одличним успехом. У том циљу је организовано, у сарадњи са Заводом за унапређење васпитања и образовања „Дринка Павловић“, опсежно испитивање у Нишком региону, са чијим резултатима су упознати наставнички колективи и Актив стручних сарадника Нишког региона. Осим овог, резултати наших истраживања су често били на дневном реду не само Наставничког већа, већ и на дневном реду Актива стручних сарадника Нишког региона. На стручним скуповима психолога су, такође, саопштавани резултати наших истраживања. Организована су компаративна истраживања у којима се лонгитудинално проучава развој појединих облика понашања младих, њихова зависност од економских и социјалних збивања у друштву. Основни задатак свих ових проучавања је унапређивање образовно-васпитног рада у школи, неговање и развијање стваралачких обила учења који изазивају радозналост и усмеравају ка будућем самосталном раду наших ученика. Да би се ови бројни задаци успешно извршили, била је неопходна сарадња са ученицима, наставницима и родитељима. Сарадња са стручним сарадницима основних и средњих школа, посебно у граду, допринела је усавршавању и напредовању рада ове службе. Посебан значај у нашем раду су имала средства јавног информисања која су доприносила обавештавању свих оних који се баве васпитањем младих.
Каријерно вођење и саветовање
У Економској школи се посебна пажња посвећује раду на професионалној оријентацији. Целокупна наставна и ваннаставна активност ученика и професора усмерена је ка обликовању активне и стваралачке личности ученика, које ће допринети прогресивном развоју њихових стваралачких способности. Инспиративно ангажовање ученика и професора у наставним и ваннаставним активностима резултира освајањем највиших признања и награда на општинским, регионалним и савезним такмичењима. Значајну улогу у развоју и професионалном усмеравању ученика има и педагошко-психолошка служба. Организовани су промоције и сусрети ученика са професорима факултета који су их информисали о условима студирања на факултетима и струковним школама. Ученици су добили информативне материјале о скоро свим факултетима, што је могло да им додатно помогне приликом одлучивања о упису на одговарајући факултет. Систематски рад на професионалној оријентацији почиње од првог разреда. Процес формирања идентитета у адолесценцији је веома осетљив, а понекад и тежак. Једна од основа на којој се изграђује идентитет ученика је процена властитих способности. Од успешности те процене зависи самопоуздање и сигурност у себе. Пролазне тешкоће прилагођавања адолесцената понекад доводе до неуспеха и сумње у властите способности.
Због тога је објективно утврђивање и информисање ученика о њиховим интелектуалним способностима значајан допринос развоју самопоуздања и изградње идентитета ученика. Педагошко-психолошка служба сваке године врши испитивање интелектуалних способности и особина личности свих ученика првог разреда. Ове податке користи у индивидуалном раду са ученицима. Озбиљност и висока одговорност пред такућим обавезама, али и при доношењу одлуке при избору будуће професије, условила је да ученици четвртог разреда буду посебно заинтересовани за сарадњу са педагошко-психолошком службом. Оваква интензивна сарадња са ученицима је условљена професионалном етиком која подразумева тајност података.
Месец |
Садржај |
Број сати | ||||
Август |
|
|||||
Септембар |
|
56
25
17
8 20 4 8 |
132 |
|||
Октобар |
|
7
36
18
20
23 8 20
|
132 |
|||
Новембар |
|
12
26
36
10 18 16 8
|
126 |
|||
Месец |
Садржај |
Број сати | ||||
Децембар |
|
38
24 8
20
16 10 10 6 |
132 |
|||
Јануар |
|
10
16
48 12 12 4 |
102 |
|||
Фебруар |
|
10
6
42
26 8 12 4 |
108 |
|||
Март |
|
9 12
9
31
35
4 20 10 8 |
138 |
|||
Април
|
|
18
28
8 12 8 12 8 8 |
102 |
|||
Мај |
|
11
27
15
17 11 17 10 8 |
126 |
|||
Јун |
|
29
15 30 24 10 6 10 8 |
132
|
|||
Јул |
|
17
18 20
15 29 11 |
90 |
|||
Август |
|
17
18
10
50
40 |
125 |